Den korte historie
Idégrundlaget til Mediehuset Luksus blev lagt i 2001 på en dansk bjergbestigningsekspedition til Kirgisistan, hvor målet var det 7.134 meter høje bjerg Pik Lenin. På turen var en gruppe på seks danske bjergbestigere, heriblandt Bugge Holm Hansen og Peter Tranevig. Et dynamisk team, som efter ekspeditionen grundlagde Mediehuset Luksus sammen med grafikeren Peter Monrad. De havde det erklærede mål at skabe et aktivt dansk rejse- og outdoormagasin skrevet af aktive eventyrere og folk med holdning.
I 2002 udkom LUKSUS – Magasinet om outdoor & eventyr for første gang med seks årlige udgivelser i et oplag på 20.000. Målet var at skabe et magasin, som havde fokus på det danske outdoormiljø og aktivt at arbejde for en bedre grobund for de tilknyttede miljøer. Missionen lykkedes, og brandet LUKSUS har lige siden været en institution i den danske outdoorverden.
I 2004 så Skimagasinet Pist ’n Powder lyset. Danmark havde fået et nyt skimagasin. Missionen var at skabe et magasin, som formidlede viden om skisport og med artikler, der gav mulighed for at drømme sig væk i sneen.
2006. Mediehuset Luksus overtog Danish Adventure Film Festival (D.A.F.F.) efter at have været medarrangører i en lang årrække. Festivalen er Danmarks ældste og største adventurefilmfestival, der afholdes årligt i et samarbejde med Cinemateket. I 2017 blev navnet ændret til Nordic Adventure Film Festival (N.A.F.F.).
I 2007 trådte Peter Tranevig ud af ejerkredsen og bliver kommunikationschef for Det Danske Spejderkorps. Samme år lancerede mediehuset en ny satsning med Luksusonline.dk, som hurtigt blev det danske outdoormiljøs foretrukne online portal.
I 2008 forlod Peter Monrad ejergruppen og bliver kreativ direktør hos Aller Client Publishing. Til den nye ejerkreds kom i stedet Sofie Hvitved, der forlod sit job hos DR, hvor hun blandt andet var projektleder på konferencen New Media Days.
2008 var året, hvor Mediehuset Luksus udgav sin første bog, “Igors æblehave – en rejseberetning” af eventyreren og forfatteren Bjørn Harvig. Året viste sig ligeledes generelt at være et skelsættende år for virksomheden, som også lancerede det første magasin til Danmarks motionsløbere, LøbeMagasinet, og åbnede grafisk og journalistisk afdeling i Buenos Aires under navnet Luksus Media International SRL.
I 2010 overtog Mediehuset Luksus det fulde ejerskab af abonnementsservice virksomheden Magenda samt hele ejerskabet af D.A.F.F. Ligeledes lanceredes planer om at gå internationalt med den nu etablerede film festival.
2011. Marathon Magasinet bliver født som et svar på den massive interesse blandt de danske løbere for de 42,195 kilometer. Danmark er den nation i verden, hvor folk løber flest marathonløb målt per indbygger.
2012. Mediehuset LUKSUS åbner sit tredje kontor, denne gang i Spanien (Marbella). Onlinebutikken komgodtigang.dk går i beta – vores portal til abonnementstilbud og andre gode tilbud.
2013. Første nummer af Magasinet TRÆN – Danmarks første magasin om naturlig og funktionel træning rammer butikkerne. Det er også året hvor Danmarks største online community om surf, ski og snowboard – Riders.dk – overtages af Mediehuset Luksus
2014. Magasinet Outdoor Training ser dagens lys. Et magasin med fokus på træning, udeliv og eventyr. Ligeledes åbner vi dørene for endags eventet Outdoor Moments for første gang i Bremen Teater. Mediehuset Luksus flytter ligeledes i nye lokaler centralt i København tæt på Nørreport.2014:
Efter to år under vingerne hos Mediehuset Luksus sælges Riders.dk tilbage til sitets grundlægger Teit W. Knudsen og XLife Media.
2015. Gran Fondo Film Festival er en realitet med visninger af cykelfilm til cykelentusiasterne over tre dage i Cinemateket, København.
2016. I august måned hylder Copenhagen Running Festival for første gang de danske løbere til en nye løbefestival. Det er også dette år, at det nye site Skiløberne.dk åbner op med tips og info til din næste skiferie. I efteråret lanceres et nyt outdoor fællesskab Luksus.land med artikler til ny inspiration for det danske outdoor folk. Ligeledes lanceres løbskalenderen Mowedo Running.
2017. Magasinet Luksus.land – journal for dansk outdoorkultur – udkommer med første nummer. 120 sider, to gange om året.
Mowedo Running – Danmarks nye løbskalender – rammer gaden i beta.
2018. Running Products Award afholdes for første gang i forbindelse med Copenhagen Marathon. I sommeren 2018 overtager Mediehuset Luksus ligeledes Danmarks største løbskalender, Motionslob.dk.
2019. LøbeMagasinet bliver redesignet, hedder nu LØBE:MAGASINET, er på 100 sider og udkommer 4 gange årligt.
2020. LØBE:MAGASINET stopper på print og overgår til løberne.dk.
Mediehuset Luksus er i dag Danmarks førende medier med fokus på en aktiv livsstil og arbejder aktivt på at ekspandere til andre lande.
Bonusinfo: Navnet ‘Luksus’ stammer tilbage fra begyndelsen af Mediehusets historie, hvor stifterne Bugge Holm Hansen, Peter Monrad og Peter Tranevig helt simpelt mente, at det er en luksus at leve et aktivt liv. Og det mener vi stadig!